sobota, 31 marca 2018

Tatrzańskie świętowanie


12. Tajemnice pamiętnika samotnego górskiego wędrowca


Kolejne fragmenty wspomnień wybrane z pamiętnika. Pochodzą z różnych jego miejsc, mają różne daty, opisują różne zdarzenia i różne wewnętrzne poruszenia i odkrycia, a łączy je miejsce, czyli Smreczyński Staw i łączy coś znacznie większego, łączy wartość wyniesiona z wędrowania po tatrzańskich ścieżkach. Ta wartość, to jej rozumienie, czym jest życie, czym jest ta wędrówka przez życie (tak to można wywnioskować z tych zapisków autorki pamiętnika) -  jest świętowaniem.

To odmienna filozofia, czy nawet religia, od tego, co obserwujemy wokół. W znacznej części ludzkiej populacji więcej mówi się o cierpieniu, o niesieniu swego krzyża, o poświęceniu w imię czynienia dobra. Tutaj celem życia jest świętowanie.

To piękne przesłanie, takie uniwersalne i takie odmienne, i tak pasujące do czasu Świąt Wielkiej Nocy, iż postanowiłem Ci je przynieść wędrowcze, zamiast zwykłych standartowych życzeń. W imieniu autorki pamiętnika życzę Ci nieustannego świętowania, by całe Twoje życie było świętowaniem.

Fragmenty cytowane poniżej nie są ułożone chronologicznie. Słowa rozpoczynające dzisiejszy odcinek to jeden z ostatnich zapisków w pamiętniku, następne są wcześniejsze.

Spotkałam na ścieżce na Smreczyński Staw młodego biznesmena, który chodzi po Tatrach, bo ... ma problem z zasypianiem. Ta chwila wspólnego wędrowania, a później prawie cały dzień wpatrywania się razem w głębię stawu i spoglądania w kierunku Bystrej, to jego spowiedź”, albo próba wygadania się, oczyszczenia z czegoś, czego nie był świadomy.

Wyznał starszej pani, że gdy pochodzi przez parę dni po Tatrach, to wtedy śpi, a gdy wraca do swego biznesu, nie może spać.  Pyta mnie, co to może być i co ma z tym zrobić, że chyba będzie musiał pójść z tym do psychiatry. 

Ja mu odpowiadam, że to ambicja nie pozwala mu spać. Ambicja i sen to antagoniści, jest albo sen, albo ambicja.  Ambicja też jest swego rodzaju snem.

Mówię mu, że też to miałam, ale od kiedy tatrzańskie ścieżki pozwoliły mi odkryć, co jest powodem bezsenności, wyrzuciłam ambicję  i ... teraz świętuję.

- Tak, kiedyś byłam szalenie ambitna i cierpiałam. Wszyscy młodzi to mają, chcą zdobyć wysokie szczyty, usilnie tego pragną. Parę razy im się udaje, ale pragnienie pozostaje, a to nie jest cel życia. To nie szczyty są celem, to świętowanie nim jest. Życie to wędrówka i zabawa, świętowanie, przyglądanie się. To przynosi radość, taką nieustającą radość. Cokolwiek się wokół dzieje, bez względu na ból ciała, upływający czas, we mnie jest ta radość, którą nazywam świętowaniem. Według mnie upadasz będąc nadal ambitnym i to Ci twoja dusza właśnie próbuje powiedzieć. Zrób, jak chcesz! tak mu opisałam swoje doświadczenie.

No i wpatrywaliśmy się dalej w staw i na Bystrą, i tak mi się wydawało, że ta głębia stawu była nim, a Bystra jego ambicją, a on walczył z nią. Jaki był skutek tej walki? Nie wiem. Zbliżający się wieczór zakończył naszą kontemplację. Ruszyliśmy z powrotem. Więcej go nie spotkałam na ścieżkach może już dobrze śpi! Może!


Każdy mój przyjazd, każda wędrówka, każdy krok na ścieżce, to dla mnie święto. Dzisiaj świetuję tu, gdzie zawsze jest świątecznie. Tak, zawsze, gdy gdzieś we mnie jest cisza, to najlepiej ze wszystkich tatrzańskich ścieżek i miejsc współgra ze mną ten staw, to otoczenie.

 

Patrzę na odległe szczyty – na Bystrą, patrzę w głębię jeziora i świętuję. Na tym polega właśnie świętowanie. To nie rytuały, to nie błagalne, ani nawet dziękczynne słowa, to zupełnie inna modlitwa – to takie połączenie z górami, z tym miejscem, z energią tego zakątka, ale i z całym światem, z całym Wszechświaten. Czuję, że moje serce ma energetyczne połączenie z Tatrami i z całą resztą. Tutaj te miejsca mnie wznoszą, przepełniają uczuciem … To uczucie to moje świętowanie. …


Dzisiaj przyszłam tu w niepogodę, gdzieś tam wyżej zaczynał się halny. Tu było ciszej. Słuchałam i słyszałam szeptane i wykrzykiwane wietrznym językiem słowa. Wiatr rozmawiał ze smrekami, z chmurami, które przebiegały nad ich wierzchołkami, czochrając się o nie jak koty. Rozmawiał ze stawem, a te słowa zamieniały się w fale i uderzały o brzeg. To burzliwa rozmowa, pełna argumentów, a staw widziałam w takich emocjach pierwszy raz. Mimo, że dużo emocji i dużo piany, to jednak czas pokoju, bardziej czas świąt niż wojny.

 

Rozmawiał i ze mną. Wydało mi się, że go rozumiem. Na pewno rozumiem, bo mam tak samo jak wiatr, raz jestem cicha, słoneczna, płynę jak łza po policzku, a innym razem mam w sobie burzę, niosę ją, gdzieś we mnie ten wewnętrzny halny szaleje i gra, aż się wyszaleje, uspokoi i zaczynam świętować. Więc zsynchronizowałam się z halnym i świętujemy razem. Wszyscy w halnym cierpią, a ja świętuję, hihi. Bo jesteśmy jednym.


17 sierpnia. Zawsze marzyłam, by zobaczyć odbicie gwiazd i Księżyca w Smreczyńskim Stawie. I zostałam tu na ławce po zachodzie słońca. Świętuję ja, gwiazdy na niebie i w stawie, Księżyc i Tatry. Ich nie widzę, lecz czuję, słyszę tę górską, tatrzańską ciszę. One też świętują. To przepiękna noc, przepiękny jeden sierpniowy dzień i noc w Tatrach. Prawdziwe, wielkie, niezapomniane święto.

Rano przeżyłam kolejne swiąteczne zjawisko. Gdy znikły wraz ze świtem gwiazdy, gdzieś za smrekami schował się Księżyc i zanim wzeszło słońce, uniosła się nad taflą jeziora mgiełka, niska, delikatna, biała, skrywająca tajemnicę … W pewnym momencie się zaróżowiła …

Wszystkie słowa okazały się za małe, by to opisać … przemilczę więc.

Tak się świętuje w Tatrach. I zrozumiałam: gdy piękno, które spotykam, które dotykam, nie przetwarzam na słowa, nawet te wewnątrz mnie, gdy ono we mnie trwa i gdy się łączę z tym widzianym, z tym, które odczuwam, to jest to świętem, jest to świętowaniem, jest to wzniosłym, radosnym, znaczącym doświadczeniem. Niestety nikomu nie mogę go zanieść, opowiedzieć, obdarować, w żaden sposób opisać. Pozostaje to na zawsze moje.

Piszę więc, że coś było … nazywam to świętowaniem, ale nie mogę nic więcej powiedzieć i napisać, bo nie wiem jak to wyrazić … tego nie można wyrazić …


Tatrzańskie ścieżki nauczyły mnie nieustannego świętowania. Teraz świętuję na ścieżce ku Polanie na Stołach. Wchodzę, spaceruję, siedzę tu w bezruchu, leżę, patrzę pod słońce, na Giewont, na kołyszące się trawy. Przylatują ptaki, coś mi tam zaśpiewają, przylatują owady, trochę pobzyczą … i nie ma ludzi …

Oni świętują w domach, przy stołach, przy modlitewnikach, przy swoim własnym dziele. Ja świętuję wśród boskiego dzieła. Nie, że to jakiś lepszy i głębszy sposób świętowania. Nie, to mój sposób, to moja radość … Lecz pod koniec dnia znowu zatęskniłam za moim stawem. Już prawie po ciemku tu dotarłam. Znowu było gwieździście, sierpniowo, ciepło, świątecznie. Znowu tu zostałam na noc …


Dzisiaj nie mogłam się zgodzić z jednym z wędrowców. Wg niego życie to udręka niesienia krzyża, a czas świąt to tylko krótki odpoczynek przed następnym bólem. Narzekał i narzekał tu w tym świętym miejscu. Zgodził się, że Tatry są dobrym miejscem na świętowanie, ale reszta ścieżek już takim nie jest. No cóż! I Staw, i Bystra go wysłuchali, ja też wysłuchałam i współczuję. Wg mnie wszędzie jest miejsce na świętowanie życia, a krzyż się niesie, by to zrozumieć. Zrozumienie tego kończy tę krzyżową drogę i przemienia w świąteczne ścieżki.


Piotr Kiewra     

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze są moderowane a linki i spam usuwane