czwartek, 19 lipca 2018

Rzeka w Jaworzynce. Czy istnieje nuda?


69. Tajemnice pamiętnika samotnego górskiego wędrowca

Płynę Jaworzynką w upale wraz z ludzką rzeką ku szczytom. Ktoś za mną, jakaś kobieta, pyta męża: „Dokąd idziemy i jaki to ma sens? Znowu góry i doliny? Nudzi mnie to.”
Zatrzymałam się.
Wiele razy zatrzymywałam się na ścieżce: w połowie drogi, na szczycie, przed szczytem, na polanach, przy stawach, wodospadzie.
Zatrzymywała mnie pogoda: deszcz, śnieg, wiatr.
Zatrzymywały zdarzenia: przygody z ludźmi, ich pytania, ich problemy. Zatrzynywała natura, jej muzyka i taniec, jej tajemnice.
Zatrzymywał mnie głód, wreszcie zatrzymywały mnie znaki …
Zatrzymywał mnie Giewont i Chłopek, zatrzymywało miasto, zatrzymywały ludzkie rzeki, ta na Morskie Oko, ta do Kościeliskiej.
Zatrzymywał mnie pęd ku szczytom tych ludzkich rzek …
Zatrzymywała rzeka słów … i pisanie pamiętnika …
Wiele rzeczy mnie zatrzymywało, ale nigdy nie zatrzymała mnie nuda … Nie wiem, co to jest nuda, ona nigdy u mnie nie zagościła tu w górach.
Nigdy też nie zatrzymałam się na początku drogi …
Dzisiaj, tu w Jaworzynce, zatrzymałam się na początku, przy szałasach …
Co mnie zatrzymało na tak gościnnej i pięknej ścieżce ku cudom, które nie nudzą?
Usiadłam na ławce, rozejrzałam się wokół: wszędzie rzeki, ścieżki w lewo, w prawo, w górę, w dół, ścieżki ku czemuś, albo komuś, ku celom w przestrzeni, ku celom w głowie, ku celom w przyszłości i ku odpowiedziom na pytania, choćby na to najczęstsze, ostateczne, jedyne: Jaki to ma sens?
Nagle zdałam sobie sprawę, że wszystkie te rzeki nie prowadzą do niczego … nie ma celów, nie ma niczego, do czego można dojść, nie ma końca ..
Zatrzymała się u mnie ta rzeka pytań, zatrzymały wszelke rzeki w przestrzeni …
Siedziałam i … tak, sensem jest płynięcie, poddanie się rzece … sensem jest obserwowanie i obserwowanie … i obserwowanie … i obserwowanie …
Jest tylko tego pewna kolejność …
… Najpierw świat …
… Myśl identyfikującej się z „ja” …
… Ten, który obserwuje …
I … tęcza ma już wszystkie siedem kolorów. Czuję - ten znak przyniesie rzeka …

Piotr Kiewra

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze są moderowane a linki i spam usuwane